tirsdag 13. juni 2017

Cookie-dough / kakedeig til iskrem m/m

Jeg har alltid vært nesten mer glad i kakedeig enn jeg har vært i de ferdig stekte kakene. Og helt siden at jeg smakte min første cookie-dough iskrem i USA når jeg var der på utveksling for 11 år siden, så har dette vært min favoritt-is. Mange av isene med rå kakedeig syns jeg har for lite kakedeig i seg, og for mye iskrem. Jeg lager derfor min egen kakedeig til å ha i is. Etter litt inspirasjon fra kakedeig-kafeen i New York (som du kan lese om på godt.no), så kom vi frem til at kakedeig ville være en super ingrediens til sjokoladefontene, ved siden av iskrem og frukt. Vi hadde derfor ikke sjokoladebiter i den, men du kan gjerne ha det hvis du skal ha cookie-dough'en i iskrem.

Ingredienser:
4 ss smør
4 ss hvitt sukker
3 ss brunt sukker
2 ts vaniljesukker
2 ss melk
ca 2 dl mel
1/2 ts salt (gjerne havsalt)

Bland smør og sukker godt sammen. Ha i mel, salt og vaniljesukker og bland til du får en ganske tørr deig. Ha i melk til du får en passe deigete konsistens. Ha i sjokoladebiter hvis du vil ha dette.

Oppbevar deigen kaldt. Du kan servere den sammen med iskrem, eller blande den inn i isen, når denne er litt smeltet.

Deigen kan oppbevares i opptil tre måneder i fryseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar