søndag 14. oktober 2018

Våre Asian Market Favoritter

Asia Market er en butikk som ligger i Strømstad, rett ved Gallerian Kjøpesenter. Vi er som regel innom her når vi er i Strømstad for å handle. I Norge er det lite Koreanske matvarer å få tak i (kanskje med unntak av A-market i Oslo), men dette har de en del av på Asia Market. I tillegg er mange matvarer billigere der enn i Norge. Asian Market selger også mye matvarer fra resten av Asia og i større kvantum og lavere priser enn i Norge.

Åpningstidene er 10-18 (mandag-fredag), 10-17 (Lørdag) og 11-17 (Søndag).



Våre favoritter-varer på Asian Market

Soyasaus: Asian Market har soyasaus i mange forskjellige varianter, inkluder lyse og mørke varianter av soyasaus. Disse kommer i store flasker og er mye billigere enn i Norge.

Sursøt saus: Denne synes jeg ofte er bedre her enn
på andre butikker. Ikke alltid den er billigere her da butikkene på Svinesund ofte har salg på disse, men jeg synes ofte at de du kjøper på asiatiske butikker smaker mer.

Sesam olje: Sesamolje brukes i veldig mange asiatiske oppskrifter og det gir en veldig smak av Asia med en gang. I Norge er disse ofte ganske dyre, mens du finner det til en mye billigere penge i Asiam Market.

Nudler: På Asia Town seler de nudler i alle former og fasonger, alt fra søtpotetnulder til fiskenudler, til Rameon og Udon nudler. Her kan du gjøre kupp i forhold til norske nudler, både om du skal ha de med smak og om du skal ha de som er tilbehør i retter.  Jeg kjøpte søtpotetnulder sist og gleder meg veldig til å smake på disse. Favoritt Ramen (tørka nudler) fra Korea er Shin Ramyun. Disse er ganske krydra, men de er perfekte for denne nudel oppskriften 



Kimchi: Kimchi er den Koreanske nasjonalretten. Du kan relativt enkelt lage Kimchi, eller så selger de den beste kimchien hvis du ikke ønsker å lage den selv på Asian Market. Den er kjempe god, men det lønner seg ikke å kjøpe mange pakker og ha de i posen. Jeg gjorde det og den eksploderte i kjøleskapet, var kimchi over alt. Ha den heller over på et lufttett glass. Kimchien vi anbefaler er "Chongga" som kommer i en hvit og grønn pose og som finnes i kjølevaren. Vi anbefaler ikke hermetisk kimchi.


Koreanske sauser: Disse bruker vi i mange forskjellige retter, spesielt i Samgypsal, Bibimbap og Dakgalbi, men de smaker veldig godt til mye annet også. Vi bruker mye "gochujang", som er rød fermentert pepperpaste, og som brukes i veldig mange Koreanske retter. I tillegg så er vi veldig glad i Doenjang, som er fermentert soyabønnepaste og som du ser på bildet til høyre.


Ris: Dette har jeg selv aldri handlet her, men du får kjøpt ris i alle fasonger til en billig penge, både sushiris, naturris, vanlig ris og klebrig ris. Prisen er mye lavere enn hjemme så bruker du mye ris anbefaler jeg absolutt dette.

Vårrull flak og Wonton flak: Disse har jeg ikke handlet selv her, men de ligger i frysedisken og er de samme som du får tak i i Norge bare til en mye billigere penge. Begge deler kan brukes til veldig mange gode retter, blant annet til Vietnamesiske vårruller 

Mandu/Dumplings: I Korea så spiste jeg masse Mandu eller dumplings som de og heter. Jeg har siden lagd de selv, men hvis jeg skal kjøpe så er "Bibigo Mandu" absolutt favoritten. Disse finner du i frysedisken og de kommer med både Korean BBQ og Kylling som smak.

Aloe Vera drikke: De siste årene har Aloe Vera drikke blitt populært også utenfor Korea. Vi syns denne drikken er kjempe god og du får både den og andre spennende drikker på Asian Market.

Diverse artige sauser og smaker: De selger masse krydder og sauser på denne butikken, jeg har kjøpt kylling saus på den Koreanske delen ihvertfall. Her er det bare å gå og kikke og finne noe du syns ser spennende ut.

De har også mye spennende mat som kan være vanskelig å få tak i Norge så dersom du har en oppskrift fra Asia hvor du sliter med å få tak i ingrediensen vil jeg absolutt anbefale en tur hit. Det er en av de største Asiatiske butikkene jeg har vært innom.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar