søndag 1. januar 2012

Dakgalbi!

ok, here goes notthing. Vårt første innlegg:

koreansk matrett - kylling i sterk saus med grønnsaker Dette er noe jeg pleide å spise en god del i Korea når jeg var der, og definitivt en matrett jeg har savna så mye at jeg bestemte meg for å lage den selv. Håper det smaker!

Vansklighetsgrad: ganske lett
Tid: marinade-90 minutter, steking og kutting ca 30 minutter

Ingredienser (til ca 4 personer)
  • 400g kylling
  • 1 søtpotet (fåes kjøpt i innvandrerbutikker og i en del matbutikker)
  • litt over en kvart hodekål
  • ca 1 gulrot
  • hvitløk
  • 1 løk
  • Ost (valgfritt)
  • Soyasaus
  • Sesamolje eller vanlig olje
  • Sunchang Gochujang (kan være litt vanskelig å finne, men flere innvandrerbutikker i Norge har dette. amazone selger det også. Det kommer i en rød boks og er en type chili saus.)
  • litt curry-krydder
  • Ingefær pulver
  • Riskaker

fremgangsmåte
Kyllingen tar lengst tid, så begyn med denne. Kutt kyllingen i mindre biter. Bland det med 1/4ts ingefær, litt pepper og ca en halv spiseskje soyasaus. La det stå i ca 15 minutter.

Bland så 3 skjeer Gochujang saus, finoppkuttet hvitløk og løk (mengden bestemmer du etter hvor mye løk du liker. Vi er glad i løk, og tok en båt hvitløk og en hel løk), curry pulver ( og hvis du har, litt chili-pulver) samt en liten skje soyasaus og litt sesam-olje eller vanlig olje. Bland så kyllingen inn i dette, og la det stå minst en halvtime, helst en time.



Kutt så opp grønnsakene i passe biter. Du kan bruke andre, flere, eller færre grønnsaker om du vil. Stek kyllingen, grønnsakene, osten og riskakene sammen. Riskaker har jeg enda ikke funnet i Norge, så jeg har lagd mine egne. Neste innlegg blir derfor hvordan jeg lagde disse!



Server sammen med ris, og spis med spisepinner. Restene kan du fryse ned. Kyllingen kan eventuelt byttes ut med andre typer kjøtt.


mmmm!

1 kommentar: