tirsdag 13. mai 2014

Hjemmelagd gele / geleshot

Etter å ha oppdaget hvordan jeg kan lage hjemmelagd gele kommer jeg nok aldri til å kjøpe pakkegele fra Freia igjen. Enklere dessert skal du lete lenge etter!

Ingredienser:
Fruktjuice, saft eller lignende (1 liter)
Gelatinplater (en pakke)


Velg hva du vil lage gele av. Jeg lagde av ferskpresset juice. Det er viktig å huske på at hvis du lager gele av Kiwi må denne være kokt først, hvis ikke stivner den ikke.

Legg gelatinplatene i kaldt vann så de blir myke. De trenger å ligge mellom 5 og 10 minutter. For 1 liter fruktjuice trenger du 10 plater, men du kan lett halvere oppskriften. Litt mindre fruktjuice er lurt hvis du har planer om å lage gele-shot. Ca 7 dl juice til 10 plater, og 3 dl alkohol, gjør seg bra.

Kok opp fruktjuice. Ta gelatinplatene ut av vannet og klem ut overflødig vann. Hell ut vannet fra bollen og legg gelatinplatene tilbake. Hell den kokende fruktjuicen over gelatinplatene og rør til platene er oppløst. Gi blandingen litt tid til å kjøle seg ned før du har i alkoholen. Hell så blandingen over i bollen du skal servere fra. La det stivne over natta.

Hvis du vil ha litt mer fancy gele annbefaler jeg å kutte appelsiner i to, ta ut innmaten og helle gele blandingen i halvdelene. Geleen kan da serveres som appelsinbåter. Det samme kan gjøres med kiwiskall, men da må disse ligge i kokende vann i ca 30sek.

Jeg prøvde meg på appelsin/eple og på Kiwi/eple juice og det smakte utmerket!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar