mandag 2. januar 2012

Tteok - 떡 - Riskaker – Rice cakes

Jeg har lett etter disse i alle utenlandske butikkene jeg har vært i siden jeg kom tilbake fra Korea. I jula bestemte jeg meg for å gi opp, og heller lage mine egne. Jeg miksa noen oppskrifter jeg fant på internett og fikk til sist lagd meg en form for riskaker, som kan brukes i blant annet Dakgalbi
Jeg ble veldig fornøyd med de, og her kommer oppskriften:

Vanskelighetsgrad: overraskende enkelt
Tid: 1 time

Ingredienser:
  • 3 kopper Rismel
  • 1 ts Salt
  • ½ kopp Vann

Bland ca 3 kopper rismel (Jeg brukte små kopper) med vann og salt. Pass på at det ikke får en for flytende konsistens. Dette skal så dampes i ca 20 minutter. Det ideelle er en kinesisk damper, men siden jeg ikke har, la jeg deigen i en sil med en klut oppi. Dette satte jeg så i en kjele med litt vann og med lokk på toppe. Og lot det stå på plata i ca 20 minutter.

Deretter må deigen knas. Det enkleste, og det som gir best resultat er en kjøkkenmaskin eller en brødbakermaskin. Deigen bør gå i kjøkkenmaskinen minst 15 minutter, og helst nærmere 30 minutter.

Til sist gjenstår bare å rulle ut og kutte opp riskakene i passe tykke strimler. Vann og litt olje gjør de lettere å rulle ut.
Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar