torsdag 26. januar 2012

Taco-kjøttboller med fetaost

Taco-kjøttboller er liksom blitt litt min spesialitet, i hvertfall syns jeg det smaker fantastisk godt! Og det er veldig enkelt å lage! Jeg annbefaler det virkelig! Jeg lagde det tilpasset til 400g kjøttdeig fordi jeg syns kjøttbollene smaker så godt at jeg gjerne varmer de opp og spiser neste dag, men du kan godt lage med mindre kjøttdeig.

Vansklighetsgrad: Relativt enkelt
Tid: ca en halv time

Ingredienser:
Kjøttdeig ( ca 400g). Velg den typen kjøttdeig du har mest lyst på
Fetaost
1 egg
Taco-krydder
diverse finhakkete grønnsaker - løk smaker veldig godt i, men på bildene har jeg brukt paprika og soltørka tomater. Finhakket gulerot smaker også godt i.






 

Bland kjøttdeig, finhakka grønnsaker og ca 10-15 biter fetaost i en bolle. Ta oppi et egg for å få bollene til å sitte bedre sammen. Hvis du fremdeles sliter med dette kan du eventuelt ha i mer egg eller litt mel.
Ha i ca en halv pose taco-krydder. Bruker du mer smaker bollene kun taco, og da kunne du jo like så greit spart deg for det ekstra arbeidet og heller lagd taco. Litt salt og pepper gjør også at bollene smaker bedre. I tillegg hadde jeg i litt most chili på glass, men det har jeg jo i grunn i all mat jeg lager!
Rør så godt rundt til alle ingrediensene er fordelt.



Form boller av deigen med hendene eller en skje. De skal være omtrent på størrelse med svenske kjøttboller. Stek de på litt høy middels varme.

server de så med pitabrød, rømme, ost og salat.

1 kommentar: