søndag 29. mai 2016

Enkle kransekakestenger

I går var det ro-regatta i Glasgow og det var min klubb som arrangerte det. Vi som deltok måtte derfor bake kaker for å selge så klubben kunne få litt ekstra inntekter! I det siste har det vært veldig travelt på universitetet og jeg trengte noe raskt og enkelt å lage. Samtidig ønsket jeg å lage noe litt typisk norsk. Valget falt derfor på disse kransekakestengene, hvor jeg brukte ferdig oppmalte mandler fra butikken!





Oppskriften holder til ca to brett med stenger. Dette var mer enn nok for vårt kakesalg, så hvis du vet det blir mye kaker kan du gjerne gå ned til 300g mandler. Fordi jeg bare brukte skolda mandler ble kakene luftigere og mer marsipan-aktige enn de vi er vant med. 

Ingredienser:
400g Oppmalte mandler (lag selv eller kjøp på butikk)
400g Melis
3 eggehviter 
1 plate sjokolade 

Bland melis og mandler i en bolle. Ha i en og en eggehvite mens du rører. Når du har hatt i tre eggehviter så knar du deigen godt sammen. Er den for tørr har du i litt vann, og for våt har du i litt mer melis. 
La deigen stå i minimum en time i kjøleskapet. 

Sett stekeovnen på 200g. 
Rull ut deigen ii pølser som er litt tykkere enn en finger og ca 8cm lang. Legg de på et stekebrett med litt avstand i mellom de.
Jeg stekte mine i litt over 15 minutter, men det er viktig å følge med så du kan ta de ut når de er ferdige. Pass på så du ikke oversteker. 
Avkjøl på rist 

Når de er kalde så smelter du sjokolade og dypper sidene i denne. Jeg valgte å ha noen uten sjokolade så de som ikke liker sjokolade også kunne spise! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar