fredag 20. mai 2016

Fylt butterdeig med epler, nektariner eller egg


Butterdeig er en fantastisk ting for enkle bakeverk, fordi den du kjøper på butikken kan fryses og senere lett omformes til all slags god-biter. Jeg har derfor alltid litt butterdeig i fryseren. Til 17.mai lagde jeg tre forskjellige varianter av fylt butterdeig i muffinsform. 

Alle oppskriftene bruker butterdeig som kjevles ut til ca 1cm tykt og klemmes ned i en smurt mufinsform. De stekes til butterdeigen er gylden (ca 10 minutter) på 220 grader. 

Butterdeig med eple og nektariner 
Ingredienser: 
Butterdeig, eple, nektariner, sukker og vaniljekrem. 
I disse had jeg brukt eplesyltetøy fra denne oppskriften. Jeg la vaniljekremen nederst i  alle butterdeigformene og brukte en stor teskje med vaniljekrem. På toppen av dette la jeg bare eplesyltetly i noen. I andre la jeg nekarin-båter. og strødde sukker over. Disse smaker litt syrligere. I noen la jeg også en blanding av disse to fyllene. Du kan også bruke skrelt eple eller andre frukter som sesongen tilsier. Stekes i ca 10 minutter 
I disse lunsj-muffinesen brukte jeg hele egg. Jeg kakket egget i butterdeigen og lot det steke til egget var gjennomstekt. Pass på at egget ikke steker for lenge. Du kan også ha i grønnsaker, kjøttrester og litt ost på toppen. Husk å bruk godt med krydder. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar