mandag 25. januar 2016

Bulgogi (불고기) - Stekt biff i marinade


Bulgogi er, ved siden av Kimchi, Koreas nasjonalrett. Bulgogi er biff i en marinade og den kan spise til mange retter, blant annet til bibmbap. I Korea spiste de bulgogi så mye at McDonalds faktisk hadde en egen bulgogi-burger. Med tanke på dette er det virkelig på tide at jeg legger ut en oppskrift på bulgogi!





Ingredienser: 
Pære, helst en moden
Storfekjøtt
Sesamolje
Soyasaus
Vårløk
Ingefær
Løk
Hvitløk
Brunt sukker


Mengden kommer ann på hva du skal spise bulgogi til. Som kjøtt til Bibimbap pleier jeg ha lag av en biff (220g). Dette varer til to dager, så da spiser jeg bibimbap to dager på rad

Lag marinaden. Finhakk et fedd hvitløk og bland dette sammen med finraspet løk og pære (kjør dette i en blender hvis du har). Ha i vårløk, en halv spiseskje sesamolje, 1 ss soyasaus, en t-skje ingefær (helst fersk) og brunt sukker. Kutt biffen i tynne strimler og legg den i marinaden. La den stå noe timer, litt avhengig av hvor fint kjøtt du har. Jeg lar min stå i 4 til 5 timer, men jeg bruker relativt billig kjøtt.

Stek så kjøttet og server.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar