tirsdag 5. januar 2016

Dulce de leche - Argentinsk pålegg

For noen år tilbake tilbrakte jeg tre uker over jula i Argentina hos ei venninne. Noe av det første jeg fikk introdusert der var "Dulche de leche" som smaker litt av karamell. I Argentina ble det brukt i kaker, is og som pålegg. Hver gang jeg har møtt venninnen min siden har jeg fått Dulche de Leche av henne og alle som har smakt det her hjemme syns også at det er godt. Nå er det dessverre lenge siden jeg har sett henne, så jeg har rett og slett måtte lage det selv.

Ingredienser:
Søt kondensert melk (Nestle på boks)

Fyll en kjele med kaldt vann. Legg boksen med kondensert melk i vannet, på siden, og la det koke opp. La boksen ligge i kokende vann i tre timer. Det er viktig at hermetikkboksen er under vann hele tiden, det er derfor viktig å fylle på med vann.

Når de tre timene har gått kan du ta ut boksen. La denne avkjøle seg før du åpner den, hvis ikke kan du få Dulche de leche oppover veggene. Ha deretter Dulche de leche i et rent glass Oppbevar det i kjøleskapet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar